Wrzuć monetę do wrzutnika, a flipper ożyje. Bum: zapalają się światła, odpala się ekran, stalowa kulka wskakuje na swoje miejsce, gotowa do spadania po stole w kierunku labiryntu ramp, grzybów i pułapek. Jak działa ta niesamowita gra i dlaczego wielu ludzi nie potrafi przestać na niej grać, dopóki nie osiągną najwyższego wyniku?
Standardowi gracze zazwyczaj mogą postrzegać flippery jako serię przypadkowych, szaleńczych ruchów, w której kulminacją jest bila przelatująca obok łapek i w końcu wpadająca z powrotem do otworu. Bez zapoznania się z zasadami gry i jej tajników, rozgrywka może wydawać się całkiem przypadkowa, a nawet nudna. W rzeczywistości wystarczy poznać to wyjątkowe urządzenie, a ona może wciągnąć Cię na długie godziny.
Jak działa flipper?
Z jakich etapów składa się gra?
1. Przyciśnięcie przycisku "START"
2. Wybicie bili
Bila pojawia się w prawym dolnym rogu pola gry i teraz Twoim zadaniem jest jej wybicie za pomocą wyrzutni. Pociągnij do siebie lewarek i puść go. Pamiętaj, żeby nie wypychać bili, uderzając
w lewarek!
3. Trafianie w cele i przechodzenie misji
Za pomocą przycisków sterujących łapkami (umieszczonych po bokach flipera) staraj się trafiać w cele, które podświetlają się na polu gry. W tym miejscu przydatna będzie odrobina precyzji i refleksu. Najlepiej, gdy opanujesz podstawowe umiejętności łapania bil i technik gry. Wraz z postępem w grze będziesz uruchamiał kolejne misje zależne od danego tytułu flippera (patrz na instrukcje w lewym dolnym rogu pinballa). Patrz uważnie na ekran i słuchaj co urządzenie do Ciebie mówi.
4. Koniec gry i przedstawienie wyników
Rozgrywka kończy się, gdy bila wpadnie do otworu na dole pola gry (wyjątkiem są pewne sytuacje w grze, ale o tym później). Do rozegrania zazwyczaj masz 3 bile (chyba że w grze jest ustawiona inna liczba). Gdy grasz w trybie wieloosobowym, po wpadnięciu bili do otworu do gry, przystępuje kolejny gracz. Na ekranie wyświetlą się wyniki,
Dodatkowe funkcje w grze
Multiball
Ball Save
Extra Ball
Mechanizm TILT
Kiedy za mocno potrząśniesz, przechylisz lub podniesiesz flippera, maszyna albo Cię ostrzeże (jeżeli ten poziom jest bliski przekroczenia akceptowalnego) lub włączy się mechanizm „TILT”. Polega on na tym, że bila, którą rozgrywa się aktualną grę spada i zazwyczaj gracz traci wszystkie zdobyte premie. Wniosek jest jeden – możesz potrząsać stołem, ale
z wyczuciem i umiejętnie.
Ważne elementy na polu gry pinballa
Flippery (tzw. łapki)
Rampy
Są to nachylone ścieżki, zwykle wykonane z plastiku lub metalu, które kierują bilę na podniesiony obszar pola gry. Podczas gry powinieneś umiejętnie wycelować bilę w stronę ramp, aby uzyskać jeszcze lepszy wynik. Rampy dodają flipperowi dynamizmu i zwiększają jego poziom trudności.
Bumpery (tzw. grzyby)
To podstawowy element każdego nowoczesnego flippera. Należy
w nie trafiać aby uzyskać lepszy wynik. Starsze modele flipperów posiadały tzw. martwe bumpery, które nie odbijały bili, a były po prostu elementem „przeszkadzającym” w grze. Grzyby zwykle mają wokół siebie gumowe pierścienie, które odbijają piłkę w przeciwnym kierunku. Przekierowanie bili tak, aby przemieszczała się ona pomiędzy bumperami może pomóc w zdobyciu wielu dodatkowych punktów.
Proce (sling shot)
Pomagają one obijać się bili od bumperów i innych celów. Jest to element flippera, który dość często się zużywa, ale są one dosyć tanie.
Outlane
Jest to pas, przez który bila wpada do otworu i następuje koniec gry.
Inlane
Jest to tor, znajdujący się obok outlinei prowadzi on bilę do łapek.
Drop Target
Jest to pionowy prostokąt, który spada poniżej pola gry, gdy uderzy się w niego bilą. Często umieszczane są w rzędach
i mogą wymagać trafienia
w kombinacji lub sekwencji, aby zdobyć punkty lub odblokować specjalne funkcje.
Standup target
Podobny cel do tego powyżej, tylko nie spada on na pole gry po trafieniu.
Spinner
Inne przydatne pojęcia związane z pinballem
Apron (łuk dolny)
Jest to metalowa lub plastikowa płyta u dołu pola gry, na której umieszczone są różne elementy, takie jak nazwa gry, ilustracje, opisy misji oraz inne. Pod nią przechowywane są również dodatkowe bile.
Backbox
To pionowe pudełko, na którym znajduje się wyświetlacz, głośniki oraz elektronika gry. Ta część flippera jest znana również jako lightbox lub back rack.
Ball lock
Jest to mechanizm służący do chwytania i zatrzymywania bili na polu gry. Zazwyczaj to metalowy uchwyt, który otwiera się i zamyka. Przeważnie gdy piłka wpada do tego mechanizmu aktywuje jednocześnie jakieś światło lub dźwięk. Zazwyczaj ball lock służy do uruchamiania trybu multiball.
Ball search
Bonus
Cabinet
Hurry up mode
To tryb gry w pinballu, który wymaga od gracza szybkiego i precyzyjnego wykonania określonego zadania, zwykle w ciągu kilkunastu sekund, aby zdobyć maksymalną liczbę punktów.
Jackpot
To termin odnoszący się do sytuacji, w której gracz zdobywa maksymalną liczbę punktów lub nagród za uderzenie w określoną sekwencję celów lub wykonanie określonego zadania na polu gry.
Orbita
Dlaczego gra na flipperze jest taka wciągająca?
Źródła:
Topic.com – “Anatomy of Pinball Machine”
Pinbalcastle.com – “The 21 Most Important Pinbball Machine Parts”
Wikipedia – “Glossary of pinball terms”